woensdag 19 augustus 2009

Vlechtjes in het haar en zand tussen de tenen...

St. Lucia was geweldig !! Het was wel nogal iets om daar te geraken. Normaal is het 6u rijden maar dat is buiten wegenwerken gerekend. We waren om 7u ’s morgens vertrokken en na een tijdje rijden kwamen we aan de eerste wegenwerken. Het komende stuk van 100km waren ze aan het vernieuwen en het ging wel 6u duren om erdoor te geraken met al het wachten en de files. Dus hebben we besloten om een wegomlegging te nemen, helaas was die 250km lang... Maar onderweg hebben we wel super mooie landschappen gezien. We reden door bossen, suikerplantages, dorpen, verlaten stukken... We hebben op een gegeven ogenblik ook veel geluk gehad, want voor ons had een vrachtwagen een groot stuk hout verloren dat dwars over de weg kwam te liggen. We konden niet anders doen dan rechts uit te wijken, terwijl er op dat baanvak een grote camion op ons afkwam. Gelukkig is Richard een goede chauffeur, want we zijn nog net op tijd terug op het linker baanvak kunnen geraken. Was dat ff een adrenalinestoot. We reden 120km/h dus als we over het hout hadden gereden hadden we zeker overkop gegaan… Jah, het verkeer en de wegen hier zijn niet altijd even veilig...Zeker ‘snachts niet. Er is hier geen straatverlichting en er zijn ook niet veel hekken langs de weg zodat vee en wilde dieren elk moment je pad kunnen kruisen. Om dan nog te zwijgen van de bevolking die je dus totaaaal niet ziet als ze opt straat lopen.

Uiteindelijk tegen 18u in St. Lucia aangekomen en ons gerief in het hotel gedumpd. Het was pikkedonker maar toch wilden we naar de zee gaan. En het was echt zalig… het geruis van de zee, de ontelbare sterren in de hemel en het zand onder onze voeten. We zijn even in de zee gaan staan met onze voeten, en natuurlijk kwam er net een grote golf ( die we niet zagen aankomen in den donker natuurlijk ) dus waren onze broeken tot boven doorweekt…  Vroeg in ons bedje gekropen om tegen 9u al opt strand te staan. Het was niet super warm, maar ben toch in de zee gegaan, maar zwemmen zat er niet echt in. De golven waren vrij hevig en ik moest men best doen om recht te blijven staan. Tegen 13u lekker seafood gaan eten en het stadje verkend. Er liepen veel toeristen rond. Daarna hebben Hailey en ik ons haar laten vlechten. Twas best wel cool J. Nekeer totaal iets anders. Tegen de avond terug naar ons hotel gegaan. We verbleven in de penthouse, en da was sjiek ze. We hadden een mooi uitzicht op een rivier en een bubbelbad op het terras. Die hebben we volgekapt met badschuim en dan heb ik er met Hailey in gespeeld. Zondag zijn we vroeg opgestaan om naar Durban te gaan ! Ik weet niet waarom, maar ik wou altijd al wel is in Durban zijn geweest. We gingen naar 1 van de grootste aquaria van Zuid-Afrika gaan. Toen we daar parkeerde kwam er een man naar ons om te vragen of we niet naar een presentatie van een half uur wilden luisteren over hun product en in ruil kregen we dan gratis tickets voor het aquarium. Ook hebben we een fles champagne en een reis van 2 weken gewonnen J. Het aquarium was super mooi, het was gebouwd in een oude tanker. Er waren veel haaien en we zijn ook naar een dolfijnenshow gaan zien. Daarna zijn we op de dijk van Durban iets gaan drinken. Durban is gekend voor zijn stranden en surfers. Maar ik moet zeggen dat ik toch wel een ander beeld van Durban had. Hoewel de stranden mooi zijn is het centrum echt wel akelig. Om uit het stad te geraken moesten we door enkele vieze en onveilige buurten.

Na 2u rijden waren we terug in St. Lucia waar we op het strand een fles wijn hebben opengedaan. We zaten er rustig te genieten van de zee en de wijn toen Trish opeens al schreeuwend opsprong en al haar wijn op mij morste. Eerst had ik niet door wat er gebeurde, tot ik de grote krab zag die vanonder haar voeten uit het zand was gekomen… Man, hebben wij ff gelachen J ! Maandag zijn we om 9u een bootcruise gaan doen op de wetlands van St. Lucia. We hebben krokodillen, nijlpaarden en hun baby’tjes, en vele vogels gezien. Daarna nog even naar het strand geweest. We moesten nog een fles vullen met zeewater voor de kuisvrouw die bij hen werkt. Volgens de zwarte cultuur is zeewater heilig en ze geloven zelfs dat als je ervan drinkt, je de lotto zult winnen… Waar halen ze het toch vandaan :P. Daarna een lang rit ( vol wegenwerken ) terug naar Mokopane.

Blijkbaar ben ik dit weekend op tv geweest ( de eerste dag dat ik hier aankwam hadden ze mij geinterviewd voor een programma over buitenlandse studenten ). De ouders van Trish hadden ons gebeld om te zeggen dat vrienden van hen mij op tv hadden gezien. Gelukkig heb ik het zelf niet gezien, want ik had mijzelf waarschijnlijk kei hard uitgelachen :P.  

Het weekend dat ik weg was zijn er een paar dingen gebeurd in de zoo. De mensen van de zoo van Pretoria zijn in staking gegaan. Ze willen onder andere een loonsverhoging van 9% maar het bestuur zegt dat ze dat niet kunnen doen omdat ze het geld ervoor niet hebben. Een deel van de mensen hier in Mokopane gaat ook staken, wat dus meer werk betekent voor mij en de andere vrijwilligers. Ik had eens gevraagd hoelang zo’n staking kon duren, ik dacht een week of 2 ofzo… Maar nee, zo’n staking kan een aantal maanden duren… Dusja, het gaat hier nog iets worden.

3 opmerkingen:

  1. Prachtig verhaal weer. Ik heb het voor elkaar om volger van je te worden. Heb geen idee hoe dat gaat werken, maar dat zie ik wel. Sterkte daar als die staking doorzet.
    Oh ja en leuk dat je ff op Facebook zat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wayway! U bent weer zalig goed bezig lijkt zo ^^ Stiekem ben ik alweer jaloers :p (Maar hoe kan dat dan ook anders). Is de lente zich daar trouwens nu niet aant klaarmaken of is dat nog te vroeg? :) Hebt ge trouwens geen schelpjes geraapt? Die schijnen daar out of this world te zijn ^^

    Ik begin je trouwens te missen! Boe!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De lente en zelfs de zomer is coming en eigelijk al half bezig :) Dus dat is een goe vooruitzicht. Heb geen schelpjes geraapt, twaren dezelfde als aan de Belgische kust :p...
    Kmis je ook wel al stiekem een heel klein beetje :)
    Maar je zult nog ff moeten wachten tot ik terug ben en we weer onozel kunnen doen ;)
    See ya !

    BeantwoordenVerwijderen